10.8.1977
09.00 Ensimmäiset matkalle lähtijät saapuvat Ruissalon kongressihotellin rantaan, josta pelastusalus Otkantti aloittaa matkansa. Rannassa käy kova vilske ja hyörinä, kun ruoka- ja matkatavaroita sekä viimeisiä radiolaitteita nostetaan alukseen.
09.30 Saattajia kertyy rantaan. Kysymyksiä satelee lehtimiesten taholta ja ystävät toivottelevat hyvää matkaa.
10.30 Vihdoinkin lähtö matkalle suuntana Märket, joka sijaitsee Ahvenanmaan ja Ruotsin rannikon puolivälissä.
11.00 Olemme Airistolla ja saamme omat radiolaitteemme tilapäisesti asennetuksi alukseen. Keskustelemme radion välityksellä ystäviemme kanssa.
12.00 Saamme sadetta niskaamme. Tulee kiire peittämään kastumiselle arkoja, ulkotiloihin jätettyjä ruokatavaralaatikoita. Onneksi sade ei kestä kauaa ja voimme jälleen oleskella kannella.
17.00 Matka jatkuu. Kihdin selkä on takana, Ahvenanmaa edessämme. Kahvit on juotu moneen kertaan. Huolestuttava määrä voileipiä, keksejä ym. syöty. Väistelty vuorolaivojen aaltoja, pidetty radioyhteyksiä ja ennen kaikkea odotettu perille pääsyä. Sivuutamme Långnäsin terminaalin, Bomarsundin linnoitusten rauniot ja keskustelemme oolannin sodasta. Saamme yhteyden Saltvikistä mukaamme tuleviin seurueemme jäseniin ja voimme ilmoittaa arvioidun saapumisaikamme. Tapaamme erään radioamatööriveljemme purjeveneensä kanssa ankkurissa reittimme varrella. Vilkuttelua ja hyvän matkan toivotuksia.
20.10 Saltvikissä. Tapaamme Karl-Erikin, hänen poikansa Mikaelin ja Jounin, jotka tulevat mukaamme saaren ja sen olosuhteiden tuntijoina. Lisää radiolaitteita, antenneita ym. lastataan alukseen. Matka jatkuu.
24.00 On keskiyö ja säkkipimeää. Tutkan kuvaputki ja kompassi ovat ainoat merenkulun apuvälineemme. Merenkäynti on voimistunut melkoisesti ja pieni aluksemme keinuu aikalailla. Aluksen päällikkö Osmo ja vesialueen hyvin tunteva Jouni valvovat silmä tarkkana aluksen kulkua. Osa torkkuu vilusta väristen ja joku ruokkii ahvenia.
11.8.1977
01.00 Heikko toistuva valonkajastus näkyy edessämme, taidamme vihdoinkin saapua perille. Lähestymme saarta hyvin varovasti, sillä näkyvyys on erittäin huono sumun ja pimeyden johdosta. Valkoiset rantatyrskyt erottuvat majakan valokeilassa. Maihinnousu näyttää täysin mahdottomalta.
02.05 Ankkuroimme saaren etelä- eli suojan puolelle. Apaattista odotusta. Ankkuri ei pidä, ankkuroimme uudestaan lähemmäksi rantaa ja vihdoin alus pysyy paikoillaan keinahdellen hieman aallokon vaikutuksesta.
03.00 Kumiveneellä maihin. Pelastusalus Otkantin varusteisiin kuuluva kumivene kootaan ja täytetään. Ensimmäiset kaksi tiedustelijaa soutavat maihin ja tuovat takaisin tullessaan kaksi soutuvenettä saaren varastoista. Jännitämme kovasti, miten saamme painavan dieselgeneraattorimme sekä vesi- ja polttoaineastiat nostetuksi pieneen veneeseen. Kaikki käy kuitenkin hienosti. Useiden edestakaisten soutumatkojen jälkeen ovat kaikki tavarat ja ihmiset kuivina rannalla.
06.30 Generaattori on ollut jo kauan käynnissä ja se syöttää sähköä valaistusta varten. Kotimaan radioyhteyksiä varten on saatu rakennettua tarvittavat antennit ja ensimmäisen radioaseman käyttöönotto voi tapahtua.
06.48 Ensimmäinen yhteys saarelta. Matkan tarkoituksen toteuttaminen on alkanut. Käyttämämme kutsumerkki OF1AJ/OJ0 (0=numero nolla) kerää yhä enemmän radioamatöörejä odottamaan vuoroaan.
07.30 Mikko, joka toimi kokkina koko matkan ajan, on avannut hernekeittopurkkeja ja saamme ensimmäisen lämpimän aterian matkamme aikana.
10.30 Ensimmäinen matkavuorokausi on kulunut. Joku nukkuu, mutta suurin osa meistä on yhä jalkeilla. Pystytämme toista radioasemaa pääasiassa ulkomaille pidettäviä yhteyksiä varten. TV-antennia muistuttava, mutta paljon suurempi antenni nousee majakan sumutorven yläpuolelle ja toinen asema pystytetään majakan puusepän verstaaseen, missä majakanvartijat lienevät vapaa-aikoinaan askarrelleet.
13.30 Kiihkeää odotusta. Mukanamme olevan taulukon ja laskukiekon mukaan amatöörisatelliitti OSCAR 7 (lyhennys sanoista Orbiting Satellite Carrying Amateur Radio) saapuu kohta kuuluviimme ja tarkoituksena on pitää tämän satelliitin kautta yhteyksiä VHF-alueella, jolla normaalisti yhteysetäisyydet ovat alle 100 km.
13.31 Kuulemme satelliitin majakkasignaalin vastaanottimesta ja heti sen jälkeen japanilaisen radioamatöörin lähettämät merkit, mitkä satelliitti releoi kuultavaksemme. Leif vastaa niihin nopeasti ja saamme myös vastauksen omiin merkkeihimme Japanista. Tällä satelliitin kierroksella saamme vielä yhteyden neuvostoliittolaisen, puolalaisen, unkarilaisen ja englantilaisen radioamatöörin kanssa.
15.00 Tuuli on yltynyt niin, ettei aamuisesta maihinnousupaikasta pääsisi enää soutuveneelläkään, sillä aallot kiertävät saarta ja aiheuttavat voimakkaan ristiaallokon juuri kapean ja matalan maihintuloväylän kohdalle.
15.00 Toinen ruokailu saarella. Syömme hyvällä ruokahalulla Mikon ja Leon valmistamaa lihapullakastiketta ja perunoita.
18.00 Ulkomaan yhteyksiä varten perustettu radioasema vihdoinkin toiminnassa. Yhteys, mikä tällaisessa tapauksessa käsittää yleensä vain kuuluvuusraportin, toisensa jälkeen syntyy keskieurooppaan ja aina silloin tällöin Euroopan ulkopuolellekin. Työskentely asemalla jatkuu aina puoleen yöhön asti. Radiokeli ei ole kaikkein parhaita.
12.8.1977
01.00 Väsymys alkaa voittaa, mutta majakan puulämmitteiset uunit savuttavat sisälle niin, että silmiä kirvelee. Tuuli on nimittäin kaatanut majakan peltisen savupiipun joskus aikaisemmin ja veto käy pikemminkin alaspäin. Onneksi tuli sammuu pian uuneissa ja saamme unen päästä kiinni.
09.00 Aamukahvit on juotu. Radioasemat ovat toiminnassa ja yhteyksiä syntyy vähän joka puolelle. Karl-Erik, Jouni ja Harry tutkivat saaren omien sähkögeneraattoreiden kuntoa.
13.00 Sää on lämmin ja erittäin kostea, sillä sumu on todella paksua. Aallot lyövät pohjoisen puoleiselle rantakalliolle nostaen pärskeitä monen metrin korkeudelle. Majakan omat generaattori on saatu käymään monien vastoinkäymisten ja eräiden korjaustoimenpiteiden jälkeen. Tämä on hyvä asia, sillä nyt meillä riittää valoa ja lämpöä ilman savuttavia uuneja. Saamme myöskin radiolähettimemme toimimaan täysitehoisina ja yhteyksiä alkaa syntyä Yhdysvaltoihin, Japaniin ja muualle kauas miltei yhtä helposti kuin puhelimella soittaisi.
20.00 Pääsemme saunaan, tosin vain yksi tai korkeintaan kaksi kerrallaan. Majakan pohjakerroksessa sijaitseva sauna on nimittäin niin pieni, mutta hyvät löylyt pieni sähkökiuas antaa. Peseytyminen on hiukan huonoa, koska makeaa vettä ei ole pesuvedeksi asti. Eräänlainen seikkailu on myös uuden veden nouto pimeässä kallionkolosta, johon suuremmat aallot tuovat lisää vettä. On nimittäin varottava, ettei ole aallon tiellä.
13.8.1977
06.00 Aamu taas valjennut ja edelleen sumuisena. Tuuli ei ole erityisen voimakas, mutta maininki lyö ajoittain saaren yli noin 50 metrin päässä majakasta. Mitään asiaa ei olisi merelle, eikä myöskään maihinnousu sujuisi kunnialla. Veneet on nostettu majakan seinustalle aaltojen ulottumattomiin. Radioasemat ovat olleet toiminnassa lähes läpi yön ja yhteysmäärä on noin 1500, joista suurin osa ulkomaille.
12.00 Sumu hälvenee, mutta taivas on edelleen pilvessä. Amatöörisatelliitti on jälleen tulossa kuuluviin.
13.00 Rakennamme lisää antenneja ja korjaamme VHF-alueen antennia, koska käyttämämme antenni kärsi kuljetuksessa, eikä tunnu toimivan oikein hyvin. Onneksi Karl-Erikillä on tarveaineita varastossa niiltä ajoilta, kun hän oli saarella majakanvartijana.17.00 Syömme palapaistia. Arto kuvaa tapahtuman kaitafilmikamerallaan.
20.30 Ilma on kirkastunut entisestäänkin ja aurinko laskee jättäen jälkeensä erittäin kauniin iltaruskon. Yö tummenee nopeasti ja useiden laivojen valot erottuvat selvästi pimeässä. Odotamme sunnuntaiksi kaunista ja kirkasta ilmaa.
14.8.1977
02.20 Taivas on kirkas ja tähdet loistavat kauniisti, itäinen taivaanranta on vaalentunut enteillen auringon nousua. Dieselmoottorin ääni sekoittuu aaltojen pauhuun. Käyn ohikulkiessani tarkastamassa koneen lämpötilan ja öljynpaineen. Molemmat näyttävät olevan normaalit. Radioyhteyksiä Etelä-Amerikkaan syntyy koko ajan Akin työskennellessä toisella asemistamme.
09.30 Päivä on tosiaan kaunis auringon paistaessa kirkkaalta taivaalta. Ne, joilla on mukanaan kamera, ottava valokuvia majakasta ja toisistaan. Odottelemme merivartioston venettä, joka hakee mukanamme olleen merivartijan Leon, sekä kaksi radioamatööriä, Jussin ja Arton, joiden täytyy olla töissä huomenna. Onneksi maininki on laskenut ja eteläranta on miltei tyyni, siis soutuveneellä pääsee hyvin ulos rannasta.
15.00 Aallokko on jälleen noussut, ilma on erittäin kaunis, mutta tuulinen ja pienet hyönteiset, joiden nimeä ei kukaan meistä tiennyt, hakevat suojaa majakan seinustalta. Niiden määrä on valtava ja on pidätettävä hengitystä, kun kiipeää kalliolta majakan ovelle vieviä rappuja tämän parven läpi. Muutoin niitä on nenä ja suu täynnä, nyt on vain silmät ja korvat sekä kaikki muut paikat. Parantelemme vielä antenneja.
17.00 Sauna on lämpiämässä. Lämmitysvastusten poiskytkeytyminen aiheuttaa jännitteen äkillisen nousun ja toinen radiolähettimemme särkyy. Onneksi on varalaite ja hetken tapahtunutta ihmeteltyämme saamme taas asemamme toimimaan. Saarella oloon alkaa tottua ja asemilla työskentelevien vaihtuminen käy ilman eri sopimuksia.
15.8.1977
07.00 Päivä on jälleen kaunis kuten eilinenkin. Radioasemamme on ollut toiminnassa läpi koko yön. Odotamme saarelle lisää väkeä. Majakan koneistolle on kuulemma tarkoitus suorittaa valmistajan toimesta jonkinlainen tarkistus.
12.00 Moottorivene tuo odottamamme vieraat Ahvenanmaalta. Lausumme heidät tervetulleeksi.
20.00 Tuuli on tyyntynyt ja viimeinen ilta saarella on kulumassa. Henkilökohtaisia tavaroita keräillään ja valmistaudutaan ajatukseen: huomenna alkaa kotimatka.
16.8.1977
09.00 Alkanut päivä on kaunein, mitä täällä ollessa on kohdallemme sattunut. Meri on lähes tyyni, aurinko paistaa ja on niin lämmin, että paitakin on liikaa päällä. Antennien alasotto on täyttä päätä käynnissä. Olemme jo jonkin aikaa olleet yhteydessä Otkanttiin ja kerromme heille, että he voivat tulla suoraan kallion viereen, saaren pohjoisrannalle.
10.00 Alkaa kiireinen lastaus, radiolaitteet, generaattori, tyhjentyneet vesi- ja polttoaineastiat, samoin kuin kaikki muukin mukaan tuleva tavara kuljetetaan suoraan kalliolta alukseen ja niin olemme valmiit lähtemään. Vielä viimeinen tarkastuskierros käytössämme olleissa tiloissa. Onkohan kaikki tavara mukana. Saamme vielä tutustua lähdön kynnyksellä huoltohenkilökunnan opastuksella kaasukäyttöisen majakan koneistoon ja sen jälkeen olemme valmiit lähtemään.
12.00 Köydet irti, kotimatka alkaa. Majakkamestari Jouni, joka on ollut kanssamme koko ajan, vilkuttelee meille hyvästiksi. Hän jää huoltomiesten kanssa sinne vielä töihin muutamaksi päiväksi tarkistamaan ja varmistamaan, että majakka toimii oikein ja turvaa merenkulkua vastaisuudessakin.
15.00 Kiinnitys Saltvikin laituriin ja Karl-Erik poikansa kanssa sekä osa radiolaitteista jätetään sinne. Matka jatkuu, tuuli voimistuu, mutta aurinko paistaa lämpimästi ja paita on edelleenkin turha vaatekappale.
18.00 Matka edistyy nopeasti. Päivällä voimme nimittäin käyttää valaisemattomia sisäsaariston väyliä. Olemme radioyhteydessä Turkuun ja ilmoitamme arvioidun saapumisajan.
17.8.1977
10.15 Kiinnitymme laituriin Ruissalossa. Arto ja Jussi ovat tulleet vastaan. Alus on nimittäin saatava tyhjäksi ennen aamua. Useamman auton avulla olemmekin valmiit lähtemään kohti kotia jo puolen tunnin päästä. Matka on päättynyt.
Yhteenveto
Matkan tarkoituksena oli antaa edes osalle niistä tuhansista radioamatööreistä, jotka sitä odottivat, mahdollisuus saada radioyhteys ja sen johdosta lähetettävä kuittauskortti radioamatöörimaasta nimeltä Market Reef. Se, että moinen pieni luoto voi olla oma maa, johtuu suurimmaksi osaksi sen sijainnista itsehallinnon omaavan Ahvenanmaan maakunnan, mikä on myös erillinen maa, takana kuulumatta silti kuitenkaan Ahvenanmaahan. Tämä tarkoitus saavutettiin tyydyttävästi niiden noin 5000 radioyhteyden muodossa, mitkä saarelta matkamme aikana pidettiin.
Matka sinänsä oli elämys siellä mukana olleille, sillä melko harvalla ihmisellä on yleensä ollut tilaisuus käydä koko saarella. Sää suosi erinomaisesti matkaamme ja voimme vain kuvitella millaista siellä olisi ollut tuulen puhaltaessa yli 20 m/s, kun nyt jo 6-8 m/s tuulen voimakkuudella aallot pyyhkivät saaren yli. Joka tapauksessa matkassa oli jotain ja uskon, että jokainen mukana ollut lähtisi sinne uudelleen.
Mukana olleena J Kurkilahti OH1ZJ